2015. szeptember 2., szerda

Erre ügyeljen a munkaidő-nyilvántartás során!

Ismerjen meg néhány fontos pontot, amelyre érdemes figyelmet fordítania a munkaidő-nyilvántartás vezetése során!

A mindennapi adminisztrációs tevékenység során a munkaidő-nyilvántartás az egyik legfontosabb feladat, mely kellő körültekintést igényel, amennyiben szeretné elkerülni a komoly pénzbüntetéseket és teljeskörűen megfelelni a munkaügyi ellenőrzés során.


Első körben tisztázzuk, hogy mit is jelent a munkaidő nyilvántartás, amely nem összekeverendő a jelenléti ívvel!

Klasszikus hiba, hogy a munkáltató jelenléti ívet vezet munkaidő nyilvántartás helyett. A munkáltatónak nem a dolgozó jelenlétét kell nyilvántartania, hanem munkaidejével, készenlétével és szabadságával kapcsolatos adatokat.

Ismerje meg a legfontosabb pontokat a munkaügyi nyilvántartás során!

Naprakészség
Ez azt jelenti, hogy a munkaidő-nyilvántartásnak mindig az adott napra vonatkozó adatokat kell tartalmaznia. Ezek alapján pedig nem mondhatjuk jogszerűnek a munkaidő-nyilvántartás adott hónap végén történő kitöltését. Olyan naprakész nyilvántartást kell vezetni, amelyből megállapítható a rendes és rendkívüli munkaidő, tehát vezetni kell, mikor kezdődött és mikor fejeződött be a munkavégzés, valamint a készenlét, ügyelet kezdő és befejező időpontját. A nyilvántartási adatokat naprakészen a munkahelyen, a tényleges foglalkoztatás helyén kell vezetni.

Formaiság
Formai elvárást nem határoz meg a törvény a munkaidő-nyilvántartásra vonatkozóan, ha az egyértelműen és hitelesen tartalmazza a törvényben előírt elemeket. Ez azt jelenti, hogy nemcsak az időpontokat, hanem a munkavégzés jellegét is rögzíteni szükséges, tehát pl.: rendes, rendkívüli, készenléti vagy ügyeleti munkavégzés történt az adott időpontban.

Felelősség
A munkáltató kötelessége, hogy naprakészen rendelkezzen az adatok nyilvántartásával, de nem rendelkezik a törvény arról, hogy kinek kell ezt a nyilvántartást vezetni, tehát ezt megteheti a munkáltató, de akár a munkavállaló is. Bármelyik fél is vezeti az adatokat, azokat a másik fél megtekintheti, ellenőrizheti, hitelesítheti. A munkáltatónak és a munkavállalónak is célszerű aláírni a nyilvántartást, ezzel is mindkettőjük által elismerve a rajta szereplő adatokat. Ez segít elkerülni a későbbiekben esetlegesen felmerülő vitás helyzeteket az adatok pontosságát tekintve.

Elektronikus vezetés
A munkaidő-nyilvántartás vezethető elektronikus módon is, de természetesen ebben az esetben is meg kell felelni a törvényi elvárásoknak. A gyakorlatban kiváló megoldást nyújtanak erre a HR szoftverek, melyek lehetővé teszik a munkaidő-nyilvántartás teljeskörű vezetését biztosítva a jogszabályok betartását. Tekintse meg a hrMaster Munkaügyi nyilvántartás modulját, amely komplex megoldást nyújt a munkaidő jogszabályoknak megfelelő nyilvántartására, kezelésére! Kezelje egy rendszerben a dolgozók személyügyi adatait, engedélyezze szabadság kérvényeiket és támogassa a bérszámfejtés munkáját!

Kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése