A kérdések típusai
A
kérdőívek készítésekor fontos megértenünk milyen fajta kérdéseket tehetünk fel
és ezeknek milyen előnyei és hátrányai vannak. Két fajtája a kvalitatív és a
kvantitatív típusú kérdések.
A kvantitatív kérdésekre előre meghatározott válaszcsoportokat adunk meg.
Ilyenekek például:
- a többválasztásos kérdések
- az igaz, hamis kérdések (vagy igen nem kérdések)
- a vélemény skálás kérdések (0-10 stb.)
Az
ilyen típusú kérdésekre vonatkozóan jó dolog az, hogy könnyen csoportosíthatók,
így összehasonlíthatja az eredményeket a csapatok és a helyi trendek között.
Mindezek a válaszok numerikus pontszámokká alakíthatók, hogy segítsenek a statisztikai
elemzésben.
A
kvalitatív kérdések viszont nyitott végűek, amelyekkel egy adott témában
részletesebb információkat kaphatunk.
Néhány példa:
- Mi az a #1 dolog, amit a szervezetünkben javítana?
- Melyek azok a dolgok, amelyeket a menedzsernek abba kellene hagynia?
- Mi tartja vissza Önt abban, hogy szervezetünket remek helyként ajánlja másoknak?
Ideális
esetben mindkettő típust használjuk, hogy a lehető legtöbb információt tudjuk
begyűjteni.
A túl sok minőségi kérdés túlterhelheti a munkavállalókat, a túl sok mennyiségi pedig nem elegendő adatmennyiséghez vezet.
Egy
hatékony kérdőív összeállítása bonyolult feladat és van jó néhány dolog, amit
érdemes elkerülni, hogy a lehető legpontosabb adatokat kapjuk.
Érdemes elkerülni
1. Rávezető kérdések
A
rávezető kérdések arra ösztönzik az alkalmazottakat, hogy egy bizonyos módon
válaszoljanak, így az adatok az író elképzeléseinek megfelelően torzulnak.
Például:
Nem lenne jó, ha több
gyümölcsünk lenne a konyhában?
2. Nem elég konkrét kérdések
A
nem elég konkrét kérdések csak összezavarják az olvasót, valótlan válaszokat
adnak, vagy egyáltalán nem is válaszolnak a kérdésekre.
Például:
Mit gondol a kérdőívekről?
’Úgy
érti általában? Itt? Arra gondol, hogy többet akarok-e?’
Legyen
olyan konkrét a kérdésével, amennyire csak lehetséges.
3. Kombinált kérdések
Ebben
az esetben két vagy több kérdést egybe gyúrunk, ami ismét csak összezavarhatja
a résztvevőket.
Például:
A menedzser jó visszajelzést
ad nekem és elégséges autonómiát biztosít.
Mi
van, ha jó visszajelzést adnak, de nincs autonómia? Ebben az esetben nem fog
igennel válaszolni.
Győződjön meg róla, hogy a lehető legegyszerűbbek a
kérdései.
Dolgozói elégedettségmérésnél feltehető kérdések
A
kutatások azt mutatták, hogy 10 fő téma boncolgatásával tökéletesen
feltérképezhető a dolgozói elkötelezettség.
1. Személyes növekedés
- A menedzserem elegendő autonómiát biztosít számomra.
- Úgy érzem, van lehetőségem a növekedésre ebben a szervezetben.
2. Kapcsolat a menedzserekkel
- Egy 0-10-es skálán mennyire jó a kapcsolata a főnökével?
- Milyen gyakran érdeklődik Ön felől a főnöke?
3. Boldogság
- Egy 0-10-es skálán mennyire elégedett a heti munkájával?
- Általában boldogan hagyja el a munkahelyét a nap végén?
4. Jólét
- Általában hogy érzi magát, amikor munkába áll?
- Hogyan értékelné a munkahelyi étkezési szokásait?
5. Szervezeti kultúra
- Gondolja, hogy a vállalat értékei jól illeszkednek a személyes értékeihez?
- Hisz a szervezet küldetésében?
6. Munkahelyi elégedettség
- Biztosítva vannak Ön számára a zavartalan munkához szükséges körülmények?
- Boldog a jelenlegi fizetési és juttatási csomagjával?
7. Kapcsolatok a kollégákkal
- Van legalább egy közeli barátja a munkahelyén?
- Milyen gyakran ebédel a kollégáival?
8. Visszajelzés
- Milyen gyakran kap visszajelzést a munkájáról?
- Hogyan javítja a kapott visszajelzés a teljesítményét?
9. Elismerés
- Mikor volt az utolsó alkalom, amikor a vezetőjétől elismerést kapott a munkájáért?
- A legutóbb, amikor dicséretet kapott, konkrétak voltak azzal kapcsolatban, hogy miért?
10. Jó hír
- Egy 0-10-es skálán, mennyire valószínű, hogy a vállalatot jó munkahelyként másoknak is ajánlaná?
- Büszke arra, hogy hol dolgozik?
Útravaló
1: használjunk megfelelő arányban minőségi és mennyiségi kérdéseket is a lehető
legtöbb adat begyűjtése érdekében!
Útravaló
2: törekedjünk a minél egyszerűbb és konkrétabb megfogalmazásra, valamint
kerüljük a rávezető kérdéseket!
A
következő, záró részben a részvételi arány növelésével, az eredmények
kiértékelésével és az anonimitás kérdésével foglalkozunk majd. Figyelje a friss
bejegyzéseinket, ha kíváncsi a részletekre!
Lemaradt az első részről? Ide kattintva megtekintheti!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése