2018. március 14., szerda

Mindent a dolgozói kérdőívekről - 2. rész



A kérdések típusai



A kérdőívek készítésekor fontos megértenünk milyen fajta kérdéseket tehetünk fel és ezeknek milyen előnyei és hátrányai vannak. Két fajtája a kvalitatív és a kvantitatív típusú kérdések.






A kvantitatív kérdésekre előre meghatározott válaszcsoportokat adunk meg. 
Ilyenekek például:

  • a többválasztásos kérdések
  • az igaz, hamis kérdések (vagy igen nem kérdések)
  • a vélemény skálás kérdések (0-10 stb.)

Az ilyen típusú kérdésekre vonatkozóan jó dolog az, hogy könnyen csoportosíthatók, így összehasonlíthatja az eredményeket a csapatok és a helyi trendek között. Mindezek a válaszok numerikus pontszámokká alakíthatók, hogy segítsenek a statisztikai elemzésben.

A kvalitatív kérdések viszont nyitott végűek, amelyekkel egy adott témában részletesebb információkat kaphatunk.

Néhány példa:
  • Mi az a #1 dolog, amit a szervezetünkben javítana?
  • Melyek azok a dolgok, amelyeket a menedzsernek abba kellene hagynia?
  • Mi tartja vissza Önt abban, hogy szervezetünket remek helyként ajánlja másoknak?

Ideális esetben mindkettő típust használjuk, hogy a lehető legtöbb információt tudjuk begyűjteni.

A túl sok minőségi kérdés túlterhelheti a munkavállalókat, a túl sok mennyiségi pedig nem elegendő adatmennyiséghez vezet.


Egy hatékony kérdőív összeállítása bonyolult feladat és van jó néhány dolog, amit érdemes elkerülni, hogy a lehető legpontosabb adatokat kapjuk.

Érdemes elkerülni

1. Rávezető kérdések
A rávezető kérdések arra ösztönzik az alkalmazottakat, hogy egy bizonyos módon válaszoljanak, így az adatok az író elképzeléseinek megfelelően torzulnak. 

Például:
Nem lenne jó, ha több gyümölcsünk lenne a konyhában?

2. Nem elég konkrét kérdések
A nem elég konkrét kérdések csak összezavarják az olvasót, valótlan válaszokat adnak, vagy egyáltalán nem is válaszolnak a kérdésekre. 

Például:
Mit gondol a kérdőívekről?

’Úgy érti általában? Itt? Arra gondol, hogy többet akarok-e?’

Legyen olyan konkrét a kérdésével, amennyire csak lehetséges.

3. Kombinált kérdések
Ebben az esetben két vagy több kérdést egybe gyúrunk, ami ismét csak összezavarhatja a résztvevőket. 

Például:
A menedzser jó visszajelzést ad nekem és elégséges autonómiát biztosít.

Mi van, ha jó visszajelzést adnak, de nincs autonómia? Ebben az esetben nem fog igennel válaszolni. 

Győződjön meg róla, hogy a lehető legegyszerűbbek a kérdései.


Dolgozói elégedettségmérésnél feltehető kérdések

A kutatások azt mutatták, hogy 10 fő téma boncolgatásával tökéletesen feltérképezhető a dolgozói elkötelezettség.

1. Személyes növekedés
  • A menedzserem elegendő autonómiát biztosít számomra.
  • Úgy érzem, van lehetőségem a növekedésre ebben a szervezetben.


2. Kapcsolat a menedzserekkel
  • Egy 0-10-es skálán mennyire jó a kapcsolata a főnökével?
  • Milyen gyakran érdeklődik Ön felől a főnöke?


3. Boldogság
  • Egy 0-10-es skálán mennyire elégedett a heti munkájával?
  • Általában boldogan hagyja el a munkahelyét a nap végén?


4. Jólét
  • Általában hogy érzi magát, amikor munkába áll?
  • Hogyan értékelné a munkahelyi étkezési szokásait?


5. Szervezeti kultúra
  • Gondolja, hogy a vállalat értékei jól illeszkednek a személyes értékeihez?
  • Hisz a szervezet küldetésében?


6. Munkahelyi elégedettség
  • Biztosítva vannak Ön számára a zavartalan munkához szükséges körülmények?
  • Boldog a jelenlegi fizetési és juttatási csomagjával?


7. Kapcsolatok a kollégákkal
  • Van legalább egy közeli barátja a munkahelyén?
  • Milyen gyakran ebédel a kollégáival?


8. Visszajelzés
  • Milyen gyakran kap visszajelzést a munkájáról?
  • Hogyan javítja a kapott visszajelzés a teljesítményét?


9. Elismerés
  • Mikor volt az utolsó alkalom, amikor a vezetőjétől elismerést kapott a munkájáért?
  • A legutóbb, amikor dicséretet kapott, konkrétak voltak azzal kapcsolatban, hogy miért?


10. Jó hír
  • Egy 0-10-es skálán, mennyire valószínű, hogy a vállalatot jó munkahelyként másoknak is ajánlaná?
  • Büszke arra, hogy hol dolgozik?


Útravaló 1: használjunk megfelelő arányban minőségi és mennyiségi kérdéseket is a lehető legtöbb adat begyűjtése érdekében!

Útravaló 2: törekedjünk a minél egyszerűbb és konkrétabb megfogalmazásra, valamint kerüljük a rávezető kérdéseket!

A következő, záró részben a részvételi arány növelésével, az eredmények kiértékelésével és az anonimitás kérdésével foglalkozunk majd. Figyelje a friss bejegyzéseinket, ha kíváncsi a részletekre!

Lemaradt az első részről? Ide kattintva megtekintheti!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése