2018. március 6., kedd

Mindent a dolgozói kérdőívekről - 1. rész

A dolgozói kérdőívek bevezetése


Amikor a HR osztály előhozakodik az ötlettel, hogy kérdőíveken keresztül mérjük a dolgozói elégedettséget, és mindezt digitalizált módon, könnyen elveszhetünk a piacon lévő szolgáltatók és eszközök tömkelegében.

Még a legegyszerűbb kérdőíveknek is körülbelül 5 hétbe telik a bevezetése, így biztosan állíthatjuk, hogy –főleg nagyobb vállalatok esetén- a folyamat kivitelezése nehézkes és időigényes.




A megfelelő szolgáltató kiválasztása, az előkészületek még ettől is több időt vesznek igénybe. Nem beszélve arról, hogy a kiküldéssel még nem ér véget a munkánk: az eredmények kiértékelése és a beavatkozási lépések kidolgozása további időt emészt fel.

A szolgáltatók egy része olyan sablonos megoldásokat kínál, amelyeket a 0-ról saját magunk építhetünk fel, másoknál több száz kérdés közül válogathatunk. 

Először is vegyük sorra, hogy milyen típusú kérdőívek is léteznek és mik a tendenciák ezek alkalmazásában.


Éves felmérések 👎

 

A hagyományos és jól bevált módja a kollektív visszajelzések és statisztikák begyűjtésének az éves kérdőívek alkalmazása.

A legnagyobb probléma a régi módi eljárással, hogy a válaszok mennyisége és minősége nem a legpontosabban és nem aktuálisan tükrözi a munkavállalók elkötelezettségének szintjét.

Valójában, csak annak az időszaknak az adatait tükrözi, amikor össze lett állítva. Tehát csak egy bizonyos állapotot tükröz. Ez azt jelenti, ha valakinek épp rossz napja volt, mikor kitöltötte, akkor negatívan elfogult válaszokat fog adni.

A legtöbben nyár közepére időzítik az éves kérdőívet, mert ez az az időszak, amikor a dolgozók a legboldogabbak és a legnagyobb valószínűséggel vesznek részt a felmérésben. Ugyan a részvételi ráta magasabb, de az eredmények statikusak.



Negyedéves felmérések 😐

 

A fentiekből is látszik, hogy a negyedéves felmérések kevésbé csalnak csapdába.

Legfőképpen arra nyújtanak jó adathalmazt, hogy lássuk milyen változások történtek az előző időszakhoz képest. A menedzsment pedig láthatja, hogy az akció terv, amit bevezettek az utolsó kérdőív óta bevált-e.

Az ilyen kérdőívek alkalmasak arra, hogy az adminisztrációval foglalkozók megmondják a munkavállaló általánosságban elégedett-e - ami valóban nagyszerű, de nem lesz elég adatuk arra, hogy pontosan, időről időre lássák mennyire motiváltak, mennyire vesznek részt a munkában a dolgozók.



Heti pulse felmérések 👍


Mi is az a pulse felmérés? Olyan rövid kérdőív, ami gyakran kerül kiküldésre, és a kitöltésük körülbelül egy percet vesz igénybe.


Hasznosítják, az úgynevezett ’emberi metrikákat’, annak érdekében, hogy statisztikát nyújtsanak a vállalati kultúra és dolgozói egészség értékelésére. A vállalat azt is nyomon tudja követni, hogy melyek az elkötelezettségi trendek és, hogy mi működik a munkavállalóknak és mi nem.

Tehát, ha drasztikus változtatás történik, a heti adatok megmutatják, hogy hogyan befolyásolja ez a szervezetet. A heti felmérések nagyszerű eszközök arra is, hogy folyamatos kapcsolatot tudjunk tartani az újoncokkal és biztosan lássuk, hogy a beléptetésük jól alakul-e.

Nem csak hatékonyabb, mint az éves kérdőív, kevesebb időt vesz igénybe a bevezetése és több adatot gyűjt, továbbá magasabb a részvételi rátája. Ez a legköltséghatékonyabb módja annak, hogy értékes HR analitikákat tudjunk készíteni.

Továbbá, ha a HR menedzser egyben az emberek adatainak értékelésével is tud foglalkozni, akkor kevesebb szükség lesz egy szaktanácsadóra, aki kielemzi az adatokat. Néhány szolgáltató még kérdőívekkel kapcsolatos tanácsadást is vállal az ügyfeleiknek, hogy biztosítsák számukra az optimális adathasznosítást.


Útravaló: a leghatásosabb módszer a rövid, gyakori kérdőívek alkalmazása!


A következő részben a kérdések típusaival foglalkozunk és néhány konkrét példát is felsorakoztatunk, hogy megkönnyítsük a hatékony felmérések összeállítását.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése