A dolgozói kérdőívek bevezetése
Amikor a HR osztály előhozakodik az ötlettel, hogy kérdőíveken keresztül mérjük a dolgozói elégedettséget, és mindezt digitalizált módon, könnyen elveszhetünk a piacon lévő szolgáltatók és eszközök tömkelegében.
Még a legegyszerűbb kérdőíveknek is körülbelül 5 hétbe telik a bevezetése, így biztosan állíthatjuk, hogy –főleg nagyobb vállalatok esetén- a folyamat kivitelezése nehézkes és időigényes.
A megfelelő szolgáltató kiválasztása, az előkészületek még ettől is több időt vesznek igénybe. Nem beszélve arról, hogy a kiküldéssel még nem ér véget a munkánk: az eredmények kiértékelése és a beavatkozási lépések kidolgozása további időt emészt fel.
A szolgáltatók egy része olyan sablonos megoldásokat kínál, amelyeket a 0-ról saját magunk építhetünk fel, másoknál több száz kérdés közül válogathatunk.
A szolgáltatók egy része olyan sablonos megoldásokat kínál, amelyeket a 0-ról saját magunk építhetünk fel, másoknál több száz kérdés közül válogathatunk.
Először
is vegyük sorra, hogy milyen típusú kérdőívek is léteznek és mik a
tendenciák ezek alkalmazásában.
Éves felmérések 👎
A hagyományos és jól bevált módja a kollektív
visszajelzések és statisztikák begyűjtésének az éves kérdőívek alkalmazása.
A legnagyobb probléma a régi módi eljárással, hogy a
válaszok mennyisége és minősége nem a legpontosabban és nem aktuálisan tükrözi
a munkavállalók elkötelezettségének szintjét.
Valójában, csak annak az időszaknak az
adatait tükrözi, amikor össze lett állítva. Tehát csak egy bizonyos állapotot
tükröz. Ez azt jelenti, ha valakinek épp rossz napja volt, mikor kitöltötte,
akkor negatívan elfogult válaszokat fog adni.
A legtöbben nyár közepére időzítik az éves
kérdőívet, mert ez az az időszak, amikor a dolgozók a legboldogabbak és a
legnagyobb valószínűséggel vesznek részt a felmérésben. Ugyan a részvételi ráta
magasabb, de az eredmények statikusak.
Negyedéves felmérések 😐
A
fentiekből is látszik, hogy a negyedéves felmérések kevésbé csalnak csapdába.
Legfőképpen
arra nyújtanak jó adathalmazt, hogy lássuk milyen változások történtek az előző
időszakhoz képest. A menedzsment pedig láthatja, hogy az akció terv, amit
bevezettek az utolsó kérdőív óta bevált-e.
Az
ilyen kérdőívek alkalmasak arra, hogy az adminisztrációval foglalkozók
megmondják a munkavállaló általánosságban elégedett-e - ami valóban nagyszerű,
de nem lesz elég adatuk arra, hogy pontosan, időről időre lássák mennyire
motiváltak, mennyire vesznek részt a munkában a dolgozók.
Heti pulse felmérések 👍
Mi is az a pulse felmérés? Olyan rövid kérdőív, ami gyakran kerül kiküldésre, és a kitöltésük körülbelül egy percet vesz igénybe.
Hasznosítják,
az úgynevezett ’emberi metrikákat’, annak érdekében, hogy statisztikát
nyújtsanak a vállalati kultúra és dolgozói egészség értékelésére. A vállalat
azt is nyomon tudja követni, hogy melyek az elkötelezettségi trendek és, hogy
mi működik a munkavállalóknak és mi nem.
Tehát,
ha drasztikus változtatás történik, a heti adatok megmutatják, hogy hogyan
befolyásolja ez a szervezetet. A heti felmérések nagyszerű eszközök arra is,
hogy folyamatos kapcsolatot tudjunk tartani az újoncokkal és biztosan lássuk,
hogy a beléptetésük jól alakul-e.
Nem
csak hatékonyabb, mint az éves kérdőív, kevesebb időt vesz igénybe a bevezetése
és több adatot gyűjt, továbbá magasabb a részvételi rátája. Ez a
legköltséghatékonyabb módja annak, hogy értékes HR analitikákat tudjunk
készíteni.
Továbbá,
ha a HR menedzser egyben az emberek adatainak értékelésével is tud foglalkozni,
akkor kevesebb szükség lesz egy szaktanácsadóra, aki kielemzi az adatokat. Néhány
szolgáltató még kérdőívekkel kapcsolatos tanácsadást is vállal az ügyfeleiknek,
hogy biztosítsák számukra az optimális adathasznosítást.
Útravaló: a leghatásosabb módszer a rövid, gyakori kérdőívek alkalmazása!
A következő részben a kérdések típusaival foglalkozunk és néhány konkrét példát is felsorakoztatunk, hogy megkönnyítsük a hatékony felmérések összeállítását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése