A teljesítményértékelés az esetek
többségében nem tartozik se a munkáltató, se a munkavállaló kedvenc időtöltései
közé. Ennek ellenére a dolgozók értékelése nélkülözhetetlen egy vállalat
hatékony működésének az érdekében, mivel a cégek egyik legértékesebb tőkéje a
humán erőforrás.
A helyesen elvégzett
teljesítményértékelés pozitív hatással lehet mind a vállalatra, mind pedig az
alkalmazottakra, ellenben a rossz kivitelezés könnyen demotiválhatja a
dolgozókat, félelmet és bizalmatlanságot kelthet bennük, valamint a menedzsment
számára is félrevezető lehet, tovább nehezítve ezáltal a munkájukat.
Íme 5 dolog, amit ne tegyen teljesítményértékelés során, hogy a folyamat a munkáltató, illetve a munkavállaló számára is pozitív élmény legyen.
1. Ne legyen éves esemény
Azzal, hogy a
teljesítményértékelési folyamatból éves eseményt csinálunk, plusz stresszt
adunk egy már eleve stresszel teli szituációhoz.
A dolgozóknak folyamatos
visszajelzésekre és nyílt párbeszédekre van szükségük ahelyett, hogy évente egyszer
összefoglalják, mit is csináltak rosszul az elmúlt egy évben. Menedzserként egy
egyszerű és hatékony módszert kell találnunk arra, hogy rendszeres meetingeket
tarthassunk a munkavállalókkal arról, hogyan javíthatnának teljesítményükön,
így valós, kézzelfogható és pozitív eredményeket kaphatunk az értékelési
folyamat végén.
2. Ne legyen szempont a személyiség
Mivel a dolgozók személyisége egy
teljesen szubjektív kritérium, ezért nem tehetjük attól függővé a
teljesítményértékelésüket.
Ahelyett, hogy a személyiségbeli
jegyeikre koncentrálnánk, inkább helyezzük a hangsúlyt viselkedésüknek következményeire
specifikusan, valós példákra alapozva.
3. Ne keverjük a teljesítmény- és a fizetési megbeszéléseket
Sokan úgy hiszik, hogy időt és
energiát takaríthatnak meg, ha egyszerre bonyolítják le e két téma
megbeszélését, ám ezzel csak csökkentik a teljesítmény értékeléséből adódó
hatásokat.
4. Ne hasonlítsuk egymáshoz a dolgozókat
A munkavállalók egymáshoz
hasonlításával nem érünk el mást, minthogy konfliktust generálunk, vitát
szítunk a munkahelyen belül.
Összehasonlítás helyett állítsunk
a dolgozók elé valós célkitűzéseket, és ez alapján értékeljük teljesítményüket.
5. Ajánljunk megoldásokat
Rendkívül fontos, hogy a
teljesítményértékelési folyamat végén dolgozzunk ki konkrét akciótervet arra,
hogy mit lehetne tenni a fejlődés érdekében.
Az esetek többségében nem a
dolgozók készségeivel, illetve tudásával van probléma, hanem azzal, hogy nem
kapnak megfelelő útmutatást feletteseiktől.
Összefoglalásként tehát:
Habár több vállalat úgy döntött,
teljes mértékben elhagyja a teljesítményértékelést, ezt nem fontos megtenni.
Nem kell feltétlenül kiiktatnunk, csak finomítani és modernizálni, hogy ne egy
szükséges rossz legyen a vállalat életében, hanem mind a munkáltatónak, mind a
munkavállalónak egy pozitív élményként valósuljon meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése