2016. május 12., csütörtök

5 dolog, amit ne tegyen teljesítményértékelés során

5 dolog, amit ne tegyen teljesítményértékelés során

A teljesítményértékelés az esetek többségében nem tartozik se a munkáltató, se a munkavállaló kedvenc időtöltései közé. Ennek ellenére a dolgozók értékelése nélkülözhetetlen egy vállalat hatékony működésének az érdekében, mivel a cégek egyik legértékesebb tőkéje a humán erőforrás.
A helyesen elvégzett teljesítményértékelés pozitív hatással lehet mind a vállalatra, mind pedig az alkalmazottakra, ellenben a rossz kivitelezés könnyen demotiválhatja a dolgozókat, félelmet és bizalmatlanságot kelthet bennük, valamint a menedzsment számára is félrevezető lehet, tovább nehezítve ezáltal a munkájukat.



Íme 5 dolog, amit ne tegyen teljesítményértékelés során, hogy a folyamat a munkáltató, illetve a munkavállaló számára is pozitív élmény legyen.


1. Ne legyen éves esemény

Azzal, hogy a teljesítményértékelési folyamatból éves eseményt csinálunk, plusz stresszt adunk egy már eleve stresszel teli szituációhoz.
A dolgozóknak folyamatos visszajelzésekre és nyílt párbeszédekre van szükségük ahelyett, hogy évente egyszer összefoglalják, mit is csináltak rosszul az elmúlt egy évben. Menedzserként egy egyszerű és hatékony módszert kell találnunk arra, hogy rendszeres meetingeket tarthassunk a munkavállalókkal arról, hogyan javíthatnának teljesítményükön, így valós, kézzelfogható és pozitív eredményeket kaphatunk az értékelési folyamat végén.

2. Ne legyen szempont a személyiség

Mivel a dolgozók személyisége egy teljesen szubjektív kritérium, ezért nem tehetjük attól függővé a teljesítményértékelésüket.
Ahelyett, hogy a személyiségbeli jegyeikre koncentrálnánk, inkább helyezzük a hangsúlyt viselkedésüknek következményeire specifikusan, valós példákra alapozva.

3. Ne keverjük a teljesítmény- és a fizetési megbeszéléseket

Sokan úgy hiszik, hogy időt és energiát takaríthatnak meg, ha egyszerre bonyolítják le e két téma megbeszélését, ám ezzel csak csökkentik a teljesítmény értékeléséből adódó hatásokat.

4. Ne hasonlítsuk egymáshoz a dolgozókat

A munkavállalók egymáshoz hasonlításával nem érünk el mást, minthogy konfliktust generálunk, vitát szítunk a munkahelyen belül.
Összehasonlítás helyett állítsunk a dolgozók elé valós célkitűzéseket, és ez alapján értékeljük teljesítményüket.

5. Ajánljunk megoldásokat

Rendkívül fontos, hogy a teljesítményértékelési folyamat végén dolgozzunk ki konkrét akciótervet arra, hogy mit lehetne tenni a fejlődés érdekében.
Az esetek többségében nem a dolgozók készségeivel, illetve tudásával van probléma, hanem azzal, hogy nem kapnak megfelelő útmutatást feletteseiktől.

Összefoglalásként tehát:


Habár több vállalat úgy döntött, teljes mértékben elhagyja a teljesítményértékelést, ezt nem fontos megtenni. Nem kell feltétlenül kiiktatnunk, csak finomítani és modernizálni, hogy ne egy szükséges rossz legyen a vállalat életében, hanem mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak egy pozitív élményként valósuljon meg. 

Kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése