2018. május 16., szerda

A kiválasztási módszerek átalakulása - gyorsaság mindenek előtt



Top 10 videóinterjú kérdés és miért ezeket kérdezzük


A humán erőforrással való gazdálkodás kulcsszerepet játszik a vállalat növekedésében. Követnünk kell a trendeket, hiszen a piacon kiélezett verseny folyik a tehetséges munkavállalók megszerzéséért és megtartásáért. 
A szerepek megcserélődtek: ma már a munkáltató kapkod a munkavállaló után. Az győz, aki gyorsabb. A versenyelőny megszerzésének egyik hatékony eszköze a videós interjú.
 

Népszerű HR szoftverünk bevezetése során számos szakemberrel egyeztettünk, akik megosztották velünk véleményüket a videós interjúztatásról. Az ő tanácsaik alapján állítottuk össze ezt az összefoglalót, mely hasznos segítséget nyújt minden vállalatvezető és HR munkatárs számára.

De milyen előnyei vannak egy videóinterjúnak egy személyes elbeszélgetéshez képest?


Korlátok nélkül!


2018-ra számos vezető vállalat cseréli a hagyományos kiválasztási módszereket videós interjúkra a top munkavállalók megtalálása érdekében. Az egyre növekvő népszerűség a videós forma előnyeivel magyarázható: gyorsítja a folyamatot (akár negyedére csökkenti a kiválasztáshoz szükséges időt!), több potenciális munkavállalóhoz eljut, nincsenek időbeli és térbeli korlátok, jelentős költségmegtakarítást jelent és még sorolhatnánk.
A legtöbb szakértő egyetért, hogy sok energiát kell fektetni abba, hogy milyen kérdéseket kérdezünk az interjúkon és még többet a videóinterjú kérdéseibe. Főleg, ha előre kiküldésre kerül a jelöltnek egy kérdéslista, ami esélyt ad számára felkészülni és előre felvehet egy válaszvideót. 

Következzék a 10 leggyakrabban felmerülő témakör.

Íme tehát a szakértők által javasolt 10 legfontosabb kérdés, amelyek elengedhetetlenek egy sikeres videóinterjú lebonyolításához.

1. Mik a karrier céljai?

A legjobb kérdések egyenesek és konkrétak, mint például:
  • Mik a karrier céljai?
  • Meséljen a munkájáról az ABC cégnél!
  • Milyen munkakörnyezetben tud a legtermékenyebben dolgozni?
A kérdések középpontjában a jelölt tapasztalatai, elért eredményei vagy céljai állnak, és annak meghatározása, hogy a személy jól beleillik-e a vállalati kultúrába. A videóinterjú szépsége az, hogy a munkáltató szó szerint az első sorból vizsgálhatja meg a jelölt személyiségét.
Nem eredményes a rövid, igen/nem típusú válaszok adására való ösztönzés. Lehetőséget kell adni a jelöltnek arra, hogy szabadon beszéljen egy olyan témáról, amely fontos a vállalkozásnál való potenciális foglalkoztatásuk szempontjából.

2. Meséljen egy közelmúltbeli projektről, amelyen dolgozott!

A nyitott kérdések mellett maradva javasoljuk, hogy a jelöltet kérjük meg, hogy beszéljen egy közelmúltbeli projektről, amelyen dolgozott. Hallgassuk meg, mérlegeljük, mit jelentett ez a projekt az adott személynek, és milyen készségeket szerzett a projekt által.
A videóinterjúkban feltett kérdéseknek mindig célzottabbnak és közvetlenebbnek kell lenniük. Miért is?
Egy személyes interjúban több eszköz áll rendelkezésünkre. Például, szándékosan egyet nem értésünket fejezhetjük ki, hogy meglássuk, hogyan viseli a kritikát a másik fél. Egy videóinterjúban - különösen ott, ahol a válasz előre rögzítve van - ez nem lehetséges, ezért a közvetlen és célzott kérdések igen fontosak.

3. Meséljen magáról!

Néhány toborzó azt állítja, hogy a jelöltek önmagukról való beszéltetése rossz alap, mert előre betanult monológ elmondására ösztönöz. De ha előre rögzített videókat kér, a válaszokat egyébként is meg fogják írni.
Minden pozíció és vállalat különböző kérdések feltevését igényli, de a " meséljen egy kicsit magáról" mondat hozza ki a legtöbbet az emberekből. Ez a kérdés elengedhetetlen, mivel lehetővé teszi a jelölt számára, hogy természetesen viselkedjen, és sok mindent kideríthetünk, ha figyeljük a testmozgást, a hanglejtést és ingadozást, valamint a használt szavakat is.
Azt keressük, aki nem panaszkodik, aki energikus és magabiztos, amikor beszél, és aki kerüli a túl sok indokolatlan mozdulatot.

4. Meséljen 3 emberről, akiktől segítséget kérne egy megoldandó projekt kapcsán!

A szöveg a következő: be kell fejeznie egy munkát, aminek elvégzése normál esetben 1 teljes hónapba telne. Most csak 72 óra áll rendelkezésre. Meg kell győznie 3 embert, hogy dolgozzanak Önnel. Kiket választana?

Ez a kérdés messze nem megszokott. Sokat tudhatunk meg egy emberről az alapján, hogy kiket választana segítőtársnak. Például az, ahogy leírják a munkatársként választott embereket sokat elárul a jelölt számára leginkább ideális kultúráról – és hogy ez mennyire áll összhangban a vállalat kultúrájával. Segít még annak eldöntésében is, hogy inkább egy gyakorlatiasabb csapatban állná meg a helyét, vagy kreatívabban, vagy esetleg a kettő keverékében.

5. Hogyan kezelt egy elkövetett súlyos hibát a múltban és mit tanult belőle?

Nem várhatjuk el senkitől, hogy mindig tökéletes legyen és csak jó döntéseket hozzon.
Mindenki követ el hibákat, ezért fontos, hogy használjunk szituációs kérdéseket, a jelölt stresszhelyzetre való reakciójának felmérésére. A hiba, a reakció és a tanulság, amit levon belőle, rengeteg információt szolgáltat arról, hogyan küzd meg az akadályokkal és a nehéz helyzetekkel.

6. Hogyan oldaná meg a következő problémát?

Hasznos tudni, hogy sikerült egy jelöltnek megoldani egy korábbi problémát. De nem mindig segít annak megértésében, hogyan közelítenék meg azokat a konkrét problémákat, amelyek az adott munkához kapcsolódnak.
Kérje meg a jelöltet, hogy egy sajátos problémát oldjon meg Ön előtt. Láthatjuk, hogy mennyire szenvedélyesek a munkájuk iránt, mennyire kreatívan fogalmaznak meg ötleteket, miközben foglalkoznak a problémával. Sokat elárul a temperamentumukról is (alázatosabbak vagy arrogánsabbak).
Ne döntsük el elhamarkodottan, hogy a jelölt nem megfelelő a túl gyors beszéd vagy a szemkontaktus hiánya miatt.  Tartsuk észben, hogy sok ember nem érzi magát magabiztosnak a kamera előtt. Figyelembe kell vennie tehát az lámpalázat a jelölt viselkedésének elemzésekor.

7. Hogyan definiálná a sikert?

Az olyan kérdéseket, mint a "hol látja magát 5 év múlva?” gyakran bírálják, mint trükkös kérdéseket. De fontos megérteni, hogy egy pályázó mit keres a karrierje során – ezért a kérdés a karrier célokról a bejegyzés elején. Ennek egy másik módja az, hogy megkérdezzük, hogyan definiálná a sikert, vagyis mit jelent számára a siker fogalma.
Ez sem egy szokványos interjúkérdés, azonban jó iránymutatást ad arra, hogy mit akar a jelölt. Kihívásokkal teli munkát? Több felelősséget? Vagy csak nagyobb fizetést?
Jobb képet kaphatunk arról, hogy a jelölt hogyan viszonyul a munkához. Lehet számára ideális egy olyan pozíció, ahol a siker bizonyos objektív mutatók teljesítésétől függ - de a pályázó mérlegelheti a sikereket a társai elismerése alapján is. Fontos felmérni, hogy a személyes és vállalati felfogás összhangban vannak-e.

8. Mi a legnagyobb karrier eredménye?

Amellett, hogy megkérdezzük a jelöltet, hogyan definiálná a siker fogalmát, konkrét példát is kérhetünk tőle.
Ha felkérjük a jelöltet, hogy saját tapasztalataiból valós példákat hozzon fel az érték bemutatására, akkor jobban megérthetjük, hogy a készségei hogyan működnek a gyakorlatban.
 A szakértők egyetértenek abban, hogy az interjúk során a példák kérése a legjobb módja annak, hogy megtudjuk, vajon a jelölt tényleg megérti-e azt, amit mond - nem pedig csak internetről letöltött sablonokba kapaszkodik.

9. Írja le az Ön számára ideális munkakörnyezetet!

Ne feledjük, hogy egy interjú nem csak arra ad esélyt, hogy a jelölt lenyűgözhessen minket. Esély arra is, hogy mi lenyűgözzük a jelöltet. És mivel ez nem könnyű, ha egy egyirányú, előre rögzített videóinterjúztatásról van szó, olyan kérdéseket kell feltennünk, amelyek segítenek kideríteni, hogy az általunk nyújtott munkakörnyezet megfelelő lesz-e a jelölt számára.
Ez a kérdés a vállalati kultúrára összpontosul. Hagyjuk, hogy a jelölt elmondja, ő milyen vállalati kultúrában szeretne dolgozni, így láthatjuk, hogy az általuk elvárt kép ráillik-e a jelenlegi helyzetre.
Átfogalmazhatjuk úgy is ezt a kérdést, hogy ösztönözzük a még munkaspecifikusabb válaszadást: Ön milyen munkakörnyezetben dolgozik a legtermékenyebben? 

10. Mit gondol a csapatban való munkavégzésről?

Amellett, hogy nyitott kérdéseket teszünk fel és felismerjük a hasznos készségeket, azt is tudnunk kell, hogy a jelölt menyire tud jól dolgozni illetve beilleszkedni egy már kialakult csapatba.
Kérdezhetjük például: Inkább csapatban vagy önállóan szeret dolgozni? Az ilyen típusú kérdések segítenek megállapítani, hogy az alany extrovertált vagy introvertált személyiség.
A videón nem csak a választ, hanem a nem verbális jeleket is elemezni szükséges. Vidámnak és lelkesnek tűnik? Vagy érdektelen és csak sodródik az árral? 

+1 jó tanács: mire figyeljünk még?

A videóinterjú nagyobb hatalmat ad az interjúalanynak. Nem tudhatjuk, hogy, mit csinál épp vagy hol van, minden csak a kamera jó beállításán múlik. Titokban néhány jegyzetet is elrejthet puskának a közelben. Épp ezért nagyon figyelnünk kell a jelölt tekintetét, hogy merre néz, vagy irkál-e valamit.
Az interjúalanynak sokkal nehezebb fenntartania az interjúztató figyelmét, mert fizikailag nincs a szobában. Ez nehezebbé teszi a kapcsolatépítést, nagy kihívás – értékelnünk kell, hogyan küzd meg ezzel a nehézséggel, mert ez sokat elárul róla.

Ossza meg Ön is videóinterjúkkal kapcsolatos tippjeit!

A cégénél is része a toborzási folyamatnak a videós interjúztatás? Hogyan elemzi a testbeszédet? Milyen kérdéseket tesz fel? Hogyan birkózik meg azokkal a jelöltekkel, akiket feszélyez a kamera?

Még hatékonyabbá tenné folyamatait? Szoftverünk támogatja a toborzás és kiválasztás teljes folyamatát: az új pozíció meghirdetésétől kezdve a legmegfelelőbb munkavállaló kiválasztásáig. Részletes információért látogasson el weboldalunkra!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése